Tatiana Jankiewicz
SCENARIUSZ ZAJĘCIA INTEGRACYJNEGO DLA RODZICÓW
PROWADZĄCA: Tatiana Jankiewicz DNIA: 21, 22. 10. 2004
WIEK DZIECI: 5-6 letnie
TEMAT ZAJĘCIA: Rycerski stan. RODZAJ: Zabawy ruchowe, plastyczne i ćwiczenia dramowe.
CELE OGÓLNE: · kształtowanie umiejętności współdziałania, · umożliwienie dzieciom przeżywania pozytywnych efektów własnych działań w kontaktach z rówieśnikami i rodzicami, · zaspokojenie potrzeby ruchu i aktywności, · rozwijanie wyobraźni, · uzupełnienie wiadomości dotyczących obyczajów rycerskich i życia w zamku średniowiecznym.
CELE OPERACYJNE: Dziecko: · chętnie uczestniczy we wspólnych zabawach, · potrafi współpracować z rodzicem, · wchodzi w rolę rycerza, króla, królowej, · dzieli się zdobytymi wiadomościami na temat życia rycerskiego ( na podstawie książki „ Rycerze okrągłego stołu”, · potrafi wykonać pracę plastyczną.
FORMY ORGANIZACYJNE: · zespołowa, · indywidualna.
METODY: · Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, · Aktywizujące – działania twórcze, drama.
MIEJSCE REALIZACJI: · sala przedszkolna
CZAS TRWANIA: 1,5 godziny
LITERATURA: · „Ruch i piosenka dla najmłodszych” – M. Bogdanowicz. · „Pedagogika zabawy”– Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Zabawy Klanza. · „Rycerze okrągłego stołu” – książka w tłumaczeniu E. Pałczyńskiej.
ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIA: · przybory do zajęć plastycznych: kolorowa bibuła, rolki tapet, papier wycinankowy, klej, nożyczki, zszywacze, taśma klejąca, mazaki, tekturowe tarcze do ozdabiania; · korona dla króla i królowej; · tarcza, miecz i przyłbica rycerska, · emblematy herbów rycerskich ( do kolorowania), · kaseta z nagraniem.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Rodzice i dzieci, aby wejść do sali muszą przejść przez „rycerską bramę” ( tunel z gąbek ). Następnie dziecko wybiera sobie herb rycerski ( emblemat ),wspólnie z rodzicem koloruje go i podpisuje swoim imieniem.
2. Powitanie. Rodzice i dzieci stoją w kole. Nauczycielka mówi wiersz: „ Jeśli dobry humor masz – to zaklaszcz rękami, Jeśli dobry humor masz - to pobaw się z nami. Jeśli dobry humor masz – to pstrykaj palcami, Jeśli dobry humor masz – to ruszaj stopami. Jeśli dobry humor masz – to mrugaj oczami, Jeśli dobry humor masz – to w krainę fantazji wyrusz z nami! Rodzice i dzieci wykonują polecenia wymieniane w wierszu.
3. Wehikuł czasu. Rodzice tworzą koło, dzieci stoją w środku. Na sygnał rodzice poruszają się po kole ( wehikuł czasu rusza) i na 1,2,3 wszyscy wyskakują w górę ( 3x ).
4. Małe wehikuły. Nauczycielka informuje wszystkich, że wylądowaliśmy nie tam, gdzie chcieliśmy i dlatego musimy zrobić małe wehikuły czasu – rodzic i dziecko tworzą małe kółka, kręcą się i na 1,2,3 wyskakują w górę ( 3x ).
5. W kraju Logris. Wehikuł przeniósł nas do czasu średniowiecznej magii, czasu, w którym panowali królowie, żyli rycerze. Władca Kamelotu – król Artur – czeka na nas w swoim zamku. Ale droga do niego jest bardzo długa i daleka. Najpierw musimy pokonać most na rzece – rodzice klęczą w rzędzie ciasno obok siebie, podpierając się rękoma ( tunel ), dzieci przechodzą na drugą stronę najpierw pod mostem, potem po moście ( utrudnienie – rodzice kołyszą się na boki ).
6. Zwalone drzewa. Za rzeką jest gęsty las, ale aby do niego wejść trzeba przesunąć zwalone drzewa – dziecko leży na podłodze, a rodzic próbuje je turlać ( potem zmiana ).
7. Tajemniczy las. W lesie tym rosną drzewa z wielkimi korzeniami. Musimy przejść przez ten las, omijając korzenie – rodzice w parach, twarzami do siebie, klęczą w rzędzie w pewnych odstępach, trzymając się za ręce ( korzenie ), dzieci przechodzą nad i pod rękoma.
8. Zaklęci rycerze. Czarownik Merlin, chcąc ukarać rycerzy za nieposłuszeństwo zamienił ich w kamienie – rodzice siadają na podłodze mocno ściskając ręce i nogi, a dzieci odciągają ręce i nogi siedzącego ( próbują odczarować rycerzy )- potem zmiana.
9. Czar prysł! Rycerze są cali i zdrowi. Muszą tylko odnaleźć elementy zbroi rycerskiej Lancelota – rodzice i dzieci szukają tarczy, miecza i przyłbicy ( ukrytych przez nauczycielkę w sali ).
10. W zamku. Aby dostać się do zamku trzeba przejść przez bramę – rodzice klęczą w dwóch rzędach i trzymając się za ręce uniesione w górę, tworzą tunel – dzieci przechodzą pod nim.
11. Witaj królu Arturze! Witaj królowo Ginewro! Dwoje dzieci pełnią rolę króla i królowej ( zasiadają na tronie), pozostali ( rodzic i dziecko) witają ( parami) królewską parę – - powitanie wymyślone przez dziecko.
12.Wielki bal. Król i królowa wydają bal. Zaproszeni są wszyscy tu obecni – rodzice i dzieci tańczą parami w rytmie muzyki.
13. Pasowanie na rycerzy. Król ( nauczycielka ) pasuje na rycerza, dotykając mieczem ramienia dziecka, a rodzic wręcza ( nakleja na bluzeczkę dziecka ) rycerzowi herb rycerski ( przygotowany wcześniej ).
14. Tarcza i chorągiew rycerskie. Dzieci i rodzice pracują przy stolikach – z wybranego przez siebie materiału plastycznego wykonują tarcze i chorągwie ( wg własnego pomysłu ). Po skończonej pracy dzieci prezentują swoje wyroby – nagrodą są brawa podziwiających.
15. Okrągły stół. Według średniowiecznego zwyczaju rycerze zasiadają przy okrągłym stole i prowadzą rozmowy – dzieci i rodzice siedzą w kręgu i kończą zdanie: „ Gdybym był rycerzem....”.
16. Pożegnanie. Rodzice i dzieci stoją w kole i trzymają się za ręce. Nauczycielka mówi: „ Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci do moich rąk.” Uczestnicy ściskają delikatnie rękę sąsiadowi ( przekazują „iskierkę” ). |